Scrisoarea lui Einstein către Dumnezeu

Einstein - God Letter

“Einstein’s God letter” a fost scrisă în anul 1954. În ea aflăm gândurile lui Albert Einstein despre religie, Dumnezeu şi credinţele oamenilor.

În aparenţă, este adresată  filosofului Erik Gutkind ca o replică pentru cartea  “Choose Life: The Biblical Call to Revolt” (în care filosoful afirmă că evreii au fost aleşi de Dumnezeu pentru a fi deasupra tuturor celorlate naţii de pe planetă). Einstein afirmă că, deşi aparţine acestui neam, el consideră că evreii nu au nimic ieşit din comun şi nu sunt un popor mai special decât altele. (“As far as my experience goes, they are no better than other humans”).

einstein

“Pentru mine, cuvântul «Dumnezeu» nu este nimic mai mult decât expresia şi produsul slăbiciunii omeneşti. Biblia este o colecţie de legende onorabile dar primitive, care sunt însă destul de copilăreşti. Nicio interpretare, oricât ar fi ea de subtilă, nu ar putea să-mi schimbe părerea despre ea.”

Einstein respinge Dumnezeul Bibliei, însă nu respinge natura lui Dumnezeu:

“Eu nu sunt un ateu şi nu cred că pot să mă numesc nici măcar panteist. Cu toţii suntem în poziția unui copil care intră într-o imensă bibliotecă plină cu cărți în mai multe limbi străine.

Copilul ştie că cineva trebuie sa fi scris acele cărți. Însă nu ştie cum. El nu înțelege limbile în care acestea sunt scrise.

Copilul suspectează vag o ordine misterioasă în aranjamentul cărților, dar nu știe ce este.

Asta, mi se pare, că este atitudinea unui om inteligent față de Dumnezeu.

Noi vedem universul aranjat în chip minunat și că ascultă de anumite legi, dar înţelegem vag aceste legi. Mintea noastră limitată nu înțelege forța misterioasă ce mișcă constelațiile.”

einstein albert

Einstein’s God Letter – Translated Transcript

Princeton, 3. 1. 1954

Dear Mr Gutkind,

Inspired by Brouwer’s repeated suggestion, I read a great deal in your book, and thank you very much for lending it to me. What struck me was this: with regard to the factual attitude to life and to the human community we have a great deal in common. Your personal ideal with its striving for freedom from ego-oriented desires, for making life beautiful and noble, with an emphasis on the purely human element. This unites us as having an “unAmerican attitude.”

Still, without Brouwer’s suggestion I would never have gotten myself to engage intensively with your book because it is written in a language inaccessible to me. The word God is for me nothing more than the expression and product of human weakness, the Bible a collection of honorable, but still purely primitive, legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation, no matter how subtle, can change this for me. For me the Jewish religion like all other religions is an incarnation of the most childish superstition. And the Jewish people to whom I gladly belong, and whose thinking I have a deep affinity for, have no different quality for me than all other people. As far as my experience goes, they are also no better than other human groups, although they are protected from the worst cancers by a lack of power. Otherwise I cannot see anything “chosen” about them.

In general I find it painful that you claim a privileged position and try to defend it by two walls of pride, an external one as a man and an internal one as a Jew. As a man you claim, so to speak, a dispensation from causality otherwise accepted, as a Jew the privilege of monotheism. But a limited causality is no longer a causality at all, as our wonderful Spinoza recognized with all incision, probably as the first one. And the animistic interpretations of the religions of nature are in principle not annulled by monopolization. With such walls we can only attain a certain self-deception, but our moral efforts are not furthered by them. On the contrary.

Now that I have quite openly stated our differences in intellectual convictions it is still clear to me that we are quite close to each other in essential things, i.e; in our evaluations of human behavior. What separates us are only intellectual “props” and “rationalization” in Freud’s language. Therefore I think that we would understand each other quite well if we talked about concrete things.

With friendly thanks and best wishes,

Yours,

A. Einstein

Related Post

Leave a Reply

avatar
wpDiscuz